RC loď Sea commander

Sea commander

 

Je to už delší dobu co jsem si pořídil loď na dálkové ovládání. Chci předem říci, že se nejedná o hračku, nýbrž o model. Když jsem loď pořídil, měla sestavenou konstrukci a potisky, stačilo dodělat pár drobností. Mezi ně patřilo:

Namontovat Vodotěsný box pro elektroniku, řídící elektroniku a pohonný akumulátor. Ano motor nepíšu, byl již namontován v lodi, typ SPEED 540. Řízení rychlosti mororu je možné několika způsoby, buďto regulátorem nebo přiloženýcm spínačem za který tahá servo. Ze začátku jsem používal „Tamiyáckej“ regulátor z auta TEU-101BK jeho parametry nepatřily mezi nejlepší a neměl ve vodotěsném boxu zrovna nejepší chlazení. Pokud si dobře vzpomínám, tak odešel někdy behem prvních 2 měsíců ježdění. Poté teda následovala koupě nového regulátoru do auta a v lodi zůstal předem přibalený spínač. Není to zrovna největší komfort, ale dá se stím taky jezdit. Od toho taky nastaly problémy. Spínač je umístěn.

 

Jak je na obrázku vidět, je hned vedle pohonného akku. Ten se Vždy při jízdě pořádně zahřeje a stalo se mi, že si rozpálené baterky propálili fólii o kontakt spínače propojilo se to a potom nešla loď do vibití baterií zastavit. (Tak jsem tam dal kousek silikonové hadičky, dočasně.)  Nainstalování spínače do lodě, místo regulátoru přineslo také změnu v napájení přijímače a elektroniky. Tu teď napájí čtyřčlánek tužkovek, takže při vybitém pohonném aku jen loď jede pomalu ale nehapruje elektronika… To také nese problém s Nadměrným vybitím pohonného akku., prostě vybíjet s citem.

Trochu tam je vidět zavazející táhlo ke spínači, vede nad Pohonným akku (dále PA). Tam dál to pokračuje do vodotěsného boxu kde za něj tahá nějaké mikroservo (myslim HS-55) .

 

Něco k zatáčení: V zadu je normálně kormidlo. Je z poměrně pružného plastu a v konstrukci kormidla (ne v něm samotném) je umístěna trubiška pro nasávání vody do chlazení motoru(o tom níže).  Celá konstrukce kormidla  je přišroubována k zádi lodi (ve vnitř je plastová placka a do ní je to přišroubované). Za kormidlo přes ocelové táhlo stavitelné na kormidle červíkem tahá standardní servo HS-422. Na zádi jsou dále přidělány stabilizátory, které pomáhají lodi v tazáčkách aby se moc nenakláněla, sama o sobě držela směr a účině zachytávají nepořádek ve vodě…(achjo).

 

K pohonu: Calá pohonná jednotka je oddělený okruh v sérii je tam spínač, morot a PA.   Pohon přes neznámou převodovku. Motor (SPEED 540) je chlazený vodou kterou si do chlazení žene při jízdě sám. Voda teče pře kormidlovou trubičku a silikonovou tribičku do chladící spirály, ta je na motoru napasovaná a protože  by se ta spirála normálně nevěšla, byla provedena opačná montáž motoru. Proto ty volné díry  v plastu nad motorem. Voda z chlazení potom teče silikonovou trubičkou do zádě a zde vytéka malým prudem ven (vpravo vzadu).

Shňme to:

Rozměry: Délka 71cm, šířka 21 cm, výška (bez kormidla) 20cm, ponor(hrubý odhad) 7-8cm na zádi

Elektronika: mikro servo (HS-55), STand.s. HS-422, Motor (SPEED 540), regulátor ->spínač, 3 kanál. Rx, Hi-Tech SRX (Tx), PA (ze začátku jsem měl 2 packy 3,3Ah) nyní 1pack 4,5Ah Ni-mh, Rx akku 4xAA

Materiál: bílý plast-konstrukce (asi 0,5mm), černý plast- kormidlo, železné rezavějící vruty, hliníkové lože pro motor a převodovku, potom nějaké ty pružné plasty a drobnosti

Můj názor? Tenkrát za cenu kolem 2 tisíc to byla slušná loď. Dneska bych šel už asi do nějaké co má laminátový trup, střídavý motor apod. Koaždopádně je s ní i tak pěkné poježdění.

Nyní:

Jsem si udělal nový vodotěsný box z plexiskla. Lepil jsem jej lepidly UHU na plasty a epoxidem. Hrany jsem obtáhl lep. páskou. Nemám teď ale kde sehnat nové průchodky pro táhla, tak jsem jej do lodě zatím ještě nedal.

ODEŠEL spínač!!, mám však od známého schéma na elektronický za pár kaček viz zde nebo zde. Budu jej dělat 2krát, jeden pro pohon a druhý pro osvětlení (budou možná tři ztoho dva na osvětlení, na dva stupně- obrysové a potom na velkou tmu nějaké silné ledky).

Na závěr ještě fotka mého odborného poradce při focení: