RC Vrtulník Chinook

Chinook

(dotazy posílejte na mail diggitize Zavi_áč gmail.com)

U kamaráda jsem narazil na pěknej vrtulníček, měl asi 20cm na délku byl dvourotorový. Zatoužil jsem po něm taky.

Jednou jsem tak brouzdal po netu a koukal se na ceny, pohybovaly se kolem 1tis Kč. Říkaj jsem si, že je to na takovou drobnost dost. Pořád jak jsem kopíroval klíčová slova tak jsem to nějak zkomolil a dostal jsem se na stránku http://www.raraskov.cz/detail.php?zbozi=606519 (teď koukám, že ho zase mají- byl vyprodanej). Dívám se a cena byla výše než jinde. Podíval jsem se pořádně na parametry. Narazil jsem na délku 70cm!! Tak jsem se okamžitě rozhodl, že ho musím mít. Po pár dnech jsem si ho objednal a čekal. Překvapila mě aktivita prodejce. V neděli odpoledne už byla objednávka vyřízena a v pondělí ráno odeslána. Vrtulník tu byl už v úterý ráno tady, ale já neměl při sobě peníze. Odpoledne jsem ještě musel valit na poštu. Po nějakém tom čase jsem byl už doma a rozdělával krabici.

V krabici jsem našel pečlivě přidělaný vrtulník. Opatrně jsem jej vyndal a vysílačku taky. Po chvilce zkoumani jsem si všimnul, že jim trochu ujel potisk kabiny…. mě to neva. Připojil jsem Li-Pol aku ve vrtulníku k nabíječce. Docela mile mě překvapilo, že nabíječka nabíjí každý članej samostatně. Akumulátor se skládá ze dvou sériově zapojenejch Li-Pol článků o kapacitě 1200mAh. Nabíjení po vybití létáním trvá cca 2 hodiny za to máte 10minut letu. Jo teď někdo možná koukáte divně, ale 10 minut polítáníčka je dost (né že bych nechtěl víc :D ) .

Po prvním nabití jsem zkusil s vrtulníkem vzlétnout v místnosti. Shledal jsem to jako nebezpečným. Vyrazil jsem tedy do naší podzemní garáže. Vejška sice není nic moc ale plocha je dobrá. zkusil jsem vrtulník opatrně zvednout. Takhle jsem to opatrně zkoušel a když se dělo něco špatně tak jsem okamžitě stáhnul plyn a vrtulník doskočil na zem. Postupně jsem jej zvedal výš a pokusil se ho vytrimovat. Ve visu docela drží ale je problém, že když změníte otáčky jakéhokoliv rotoru (otáčení pohyb v pře stoupání apod.) tak se trimování trochu rozhodí. Na tenhle problém se dá zvyknout. Ze začátku mi vadilo rozmístění kniplů. Na pravém je pohyb vpřed/vzad i otáčení a na levém „jen“ otáčky motorů. Když lítáte nad zemí kolem 50cm tak většinou s plynem ani nehýbete. Ovšem ve větší výšce už musíte kompenzovat propad vrtulníku při letu dopředu (to je normální). Ve výšce se chová uplně jinak.

Zajímavé je řízení. Jsou zde 2 rotory a na každém jsou 2 vrtule s koaxiální osou, točí se proti sobě. celkem tedy 4 motory a 4 nezávislé vrtule.

Při stoupání se mění tah všeh rotorů (ot. všech motorů). Pokud vrtulník otáčíte (otáčí se kolem předního rotoru) měníte tah předních proti sobě jdoucích vrtulí. Jedna se točí rychleji než ta druhá a tak je docíleno otáčení. Pohyb vpřed/vzad je jednoduší. Při pohybu vpřed se zvýší tah zadního rotororu a tím se vrtulník nakloní dopředu. U zpátečky je tomu opačně.

Vyvážení a ochrana náběžné hrany proti stropu.

Seřízení není většinou potřeba. U mě bylo nutné vyvážit vrtule. Při klesavých otáčkách mi chytal vibrace zadní rotor. Problém byl v tom, že to mělo za důsledek snížení otáček rotorů-> snížení tahu vzadu-> náklon vzad a neřízené klesání. Tak se prostě nedalo létat. Přemýšlel jsem jak to vyvážit. Dostal jsem nápad! vzal sjem kousek izolační lepící pásky a dal ji na jeden list, bylo to horší. Přemístil jsem kousek pásky na protější list a bylo vidět změnu k lepšímu. Několik letů jsem takhle vyvažoval a teď už je to v pořádku. Občas to chce zkontrolovat.

Něco k létání.

Při létání uvnitř je pohoda, nemusíte se obávat větru atd. Problém je sehnat vhodný prostor, i výškově! Hodí se k tomu školní tělocvična nebo jakákoliv větší sportovní hala. Pokud to máte dál a je to jediná možnost (venku pořád fučí) tak se vyplatí pořídit si ještě jeden akupack. Dá se lítat venku ale to chce opravdu pěkné bezvětří. Já lítám za naším barákem, je tam taková větší travnatá plocha na našem sídlišti. Teď tam dopkonce posekali trávu takže je to pohoda.  Pokud jste ve větší výšce a z havarijních důvodů uberete plyn, můsíte jej rychle přidat aby jste to zabrzdili před zemí. Většinou se to povede protože když je vrtulník u země tak se foukaný vzduch opírá o pevnou zem a má tak silnější oporu. Zjistil jsem ještě ten prohlém, že při plném plynu (stoupání) se nedá pohybovat vpřed (už nejdou zvýšit ot. zadních vrtulí jelikož jedou na max.

Ještě dodat, že vrtulník má boční modré poziční světla.

Shrnul bych to.

Konstrukce: pevná celoplastová, karoserie z pružného plastu

Pohon: 4 motory odpovídající typu 280, pohánějící 2 koaxiální rotory (každý rotor má 2 protiběžné vrtule)

Ovládání: 3 kanálová RC vysílačka v pásmu 35MHz bez výměného krystal, trimy, pokud máte přidaný plyn už při zapnutí vysílače začne varovně blikat ledka (chytré), dosah bude slušný ale dál jak 20 metrů je zbytečné látat

Akumulátor: Li-Pol 1200mAh (2S), Beck konektor- napájení, 3pin servisní-nabíjení

Nabíječka: 12V 500mA trafo+ Balancér (opravdu fungujea nabíjí na napětí 4V na čl.)

Když svítí červená, nabíjí se. Až svítí červená i zelená, je nabito.

Plné nabití trvá něco kolem 2 hodin, po letu který trvá asi 10min by se měla nechat baterka vychladnout.

————

Poslední úpravy:

————

oprava posunu prstenců na rotorových osách

No tak teď tu už máte moje video… sám jsem to točil i lítal najednou, tak trochu pochopení….

————

28.11. 2009

Už mám poněkud slabší akumulátor a moje heli se už pořádně ani nezvedne, chystám se pořídit nějaké lipolky z hobbycity.com .

[Video]4aRmipbzUDQ[/Video]